Téma: OneTicket = jednotná vlaková jízdenka pro všechny dopravce

Konkurence na železnici v roce 2010 přinesla výrazné zlepšení kvality, mírné snížení ceny a zvětšení počtu spojů. Ale zkomplikovala nákup jízdenek v případě přestupů, protože dopravci si navzájem neuznávají jízdenky a každý prodává jen svoje.

Tento problém řešilo roky ministerstvo dopravy1 s dopravci a Asociací organizátorů ČAOVD – Česká asociace organizátorů veřejné dopravy (caovd.cz). Snahy byly korunovány v roce 2020 spuštěním projektu Systém jednotného tarifu (SJT), známého pod označením OneTicket – Jedna jízdenka

Hlavní výhoda je jednoduchost nákupu a pravidel. Nevýhoda je nerespektování slev dopravců

Cena

Cena jízdného je podobná s ceníkem ČD bez slev, což je 1,5-2Kč/km. Takže v případě využívání slevových programů (např. In 25 u ČD) či vytěžovací slevy (levná sedadla u RegioJetu) jsou jízdenky dopravců výrazně levnější.

Nicméně pro občasné delší jízdy vlakem s přestupy se jeví jako ideální řešení.

Např. v prosinci 2021 stojí jízda z Pardubic do Prahy 164Kč, což je stejně jako s ČD bez slev. U spojů s povinnou místenkou je třeba ještě přičíst poplatek za místenku kolem 35Kč, takže celková cena vyjde kolem 200Kč. Zatímco např. u Jančury je cena v kategorii LowCost při včasném nákupu od 69Kč.

Jízdenka sama o sobě není vázána na konkrétní vlak,[2] je však možné si k ní prostřednictvím systému doplnit místenky jednotlivých dopravců, což je u vlaků s povinnou rezervací nutnost.2

Služby při problémech s cestou

Zpoždění 60 a více minut – 25 % (do 120 minut), 50 % nad 120 minut. Nárok na kompenzaci části ceny jízdenky se uznává, pokud je vyšší než ekvivalent 4 EUR.3

Ztráta přípoje: Cestující má nárok na přepravu do cíle cesty, a to i s využitím náhradní dopravy nebo jízdou delší trasou bez poplatku.

Zrušení spoje: V případě nemožnosti dopravy do cíle má cestující nárok na bezplatný návrat do výchozí stanice a na vrácení jízdného za neprojetou trasu.

Zrušení cesty – před začátkem platnosti: OneTicket je možné vrátit do půlnoci před prvním dnem platnosti jízdenky. Časové jízdenky je možné vrátit i v průběhu platnosti. Z ceny jízdného se v určitých případech odečte srážka.

Typy jízdenek4

Jízdenka pro jednotlivou jízdu, 5% sleva při zpáteční cestě, férová cena podle projetých kilometrů. Elektronická nebo papírová.

Traťový jízdní doklad: ušetřete až 50% oproti jednotlivým jízdenkám. Neomezený počet jízd na zvolené trase, vždy platí pro oba směry.

Síťový jízdní doklad: s platností od 7 dní až po 1 rok. Vyplatí se vám i v případě dojíždění na dlouhých trasách.

Výhodou jednotné jízdenky je jednotný přístup k zákazníkovi. Celá vaše cesta tvoří tzv. jednu přepravní smlouvu, která chrání vaše právo na bezproblémovou cestu, pomoc nebo odškodnění v případě potíží.4

Zapojení dopravci5

České dráhy, a.s.
RegioJet a.s. (Jančura)
Leo Express Tenders s.r.o. („černé tramvaje“ a Kišperanda)
ARRIVA vlaky, s.r.o. (Pardubice – Liberec)
GW Train Regio a.s.; RegioJet ÚK a.s.; Die Länderbahn GmbH DLB; Die Landerbahn CZ s.r.o.; Jindřichohradecké místní dráhy, a.s.; AŽD Praha s.r.o.; KŽC Doprava s.r.o.; MBM rail s.r.o. a Railway Capital a.s.

Projekt provozuje státní podnik CENDIS na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR.

  1. Systém jednotného tarifu – Wikipedie (wikipedia.org)[]
  2. Systém jednotného tarifu – Wikipedie (wikipedia.org)[]
  3. Přepravní podmínky – OneTicket | Jedna jízdenka | Systém jednotného tarifu[]
  4. Jak to funguje – OneTicket | Jedna jízdenka | Systém jednotného tarifu[][]
  5. Dopravci – OneTicket | Jedna jízdenka | Systém jednotného tarifu[]

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.